10.06.2020

Postanite aktivni učesnici digitalnog života deteta


Usled proglašenja pandemije izazvane virusom “COVID-19” došlo je do promene u načinu organizovanja nastave. Deca i mladi provode više vremena pred ekranom nego obično zbog praćenja nastave od kuće. To za decu ne predstavlja veliku promenu s obzirom da su već deo digitalnog sveta. Ovakav vid nastave zahteva veće angažovanje, kao i odgovornost hranitelja da pronađu pravu meru u upotrebi digitalnih medija, a istovremeno štiteći ih od zloupotrebe i neprimerenog korišćenja istih. Ovo može da bude idealna šansa za hranitelje da prate i vode decu kroz digitalnu stvarnost na kojoj, aktuelno, provode najviše vremena u toku dana.
“Kako da prepoznamo tačne informacije u svetu medija, kako da sortiramo i zadržimo informacije koje su nam korisne” ? Ovo je najčešće pitanje koja sebi postavljaju deca i hranitelji.
Putem Interneta, društvenih mreža, čak i SMS poruka često kruže informacije i saveti koji nisu tačni. Veoma je bitno da hranitelji i deca razviju kritičko mišljenje kako bi mogli da razlikuju kvalitetne od nekvalitetnih izvora informacija.
Dakle, akcenat nije u kvantitetu nego u kvalitetu provedenog vremena na Internetu. Hranitelji su odrasle osobe koje su emocionalno zrelije i imaju više životnog iskustva, dok su današnja deca rođena i odrastaju u digitalnoj stvarnosti. Često se bolje snalaze u digitalnom svetu od hranitelja. Izazovi koje pred nas postavlja tehnologija 21. veka predstavlja potrebu da se hranitelji menjaju, priznaju sebi da postoje stvari koje ne znaju i uče od dece.
Saradnica CPSU NS, Divna Kovačević-master pedagoškinja, nudi sledeće konkretne savete za kvalitetnu i korisnu upotrebu digitalnih medija namenjene deci na hraniteljstvu i hraniteljima:
Izdvojite vreme za decu, pronađite povod za razgovor, pokažite iskreno interesovanje za aktivnost dece na Internetu (pažljivo pitajte dete šta trenutno radi; da li koristi “Snapchat”, “TikTok” i sl.), pitajte ih za mišljenje, aktivno ih slušajte i pokažite razumevanje za to što govore, uvažite njihove iskaze, pružite im podršku i osnažite njihove kapacitete povezujući ih sa vašim životnim iskustvom. Kroz dvosmernu komunikaciju kod dece se razvija poverenje i inicijativa da započnu razgovor sa vama.
Predložite detetu različite digitalne platforme za učenje. Ukoliko niste dovoljno informisani o obrazovnim platformama, ne ustručavajte se da pitate nastavnike koji mogu biti valjan resurs. Konsultujte se sa njima, poslušajte njihove preporuke i iskustva.

U zavisnosti od uzrasta deteta, možete im predložiti neke od sledećih obrazovnih digitalnih alata za učenje preko Interneta:

https://zelenaucionica.com/?fbclid=IwAR2o3-9y5oJ3DFI8l3nQDvd1LOOOoJiZYp2BEJjeBQzIiS0Lr2voRjK4qRA
https://www.unicef.org/serbia/otvoreni-obrazovni-digitalni-alati-za-interaktivnu-nastavu-i-ucenje-preko-interneta

Predložite detetu da zajedno odgledate crtani film ili film (u zavisnosti od uzrasta deteta). Pustite dete da odabere film po svojoj želji. Prihvatite izbor deteta i ispitajte razloge zbog kojih se odlučio baš za taj film. Po završetku možete pokrenuti diskusiju o radnji filma, o ponašanju glumca i povezati situacije iz filma sa događajima u realnom životu. Na ovaj način se kod deteta razvija racionalna kontrola.
Pogledajte sa detetom tutorijale na “YouTube-u” koji mogu poslužiti kao ideja za kreativne mini-radionice koje možete organizovati u vašem domu. Na taj način dete razvija maštu, logiku i volju da svoje ideje pretvori u određeno delo. To delo može biti manje ili više korisno u svakodnevnom životu, ali će kroz proces kreiranja naučiti važnost ličnog stvaralaštva i iskazivanja svojih mogućnosti.
“DIY” kreativni kutak nudi interesantne ideje i savete za decu različitog uzrasta.

Deca najčešće favorizuju zabavne aktivnosti na Internetu, poput igranja kompjuterskih igrica, gledanja video zapisa, četovanja itd. Ne uskraćujte im te aktivnosti koje za vas predstavljaju “gubitak vremena”. Postoje igrice preko kojih deca mogu da nauče i usavrše različite veštine kao što su kreativnost, strani jezik, sposobnost donošenja odluka, kako da sarađuju, poštuju pravila igre i sl. Određene igrice na Internetu deca nazivaju “društvene igrice” tokom kojih pričaju, smeju se, druže i na taj način stiču socijalne veštine. Pojedine igrice ih upoznaju sa istorijskim činjenicama i mitološkim likovima npr. “Age of Mythology”.

Deci od najranijeg do predškolskog uzrasta možete predložiti sledeće igrice koje su prilagođene, interesantne i edukativne:
https://pbskids.org/apps/peg--cat-big-gig.html
https://apps.apple.com/app/sago-mini-road-trip/id871230822
https://www.igrice-igrice.net/igre/Minecraft/

Za decu školskog uzrasta zabavne, edukativne igrice možete pronaći na sledećim linkovima:
• https://igrezadecu.com/
• http://igrezadecu.com/

“YouTube-ri” su postali svakodnevnica dece i mladih. Aktivno ih prate, dok hraniteljima informacije koje oni plasiraju deluju nekorisno. Međutim, ti sadržaji mogu biti valjan resurs za razvijanje kritičkog mišljenja kod dece:
• Saznajte ko su “YouTube-ri”,
• Pogledajte sadržaje koje oni dele
• Ne osuđujte ih
• Pitajte decu koji od dostupnih sadržaja im je interesantan
• Pitajte ih kako znaju da je neki savet ili informacija koji su podelili Youtube-ri koristan
• Da li i na koji način mogu da provere njihovu korisnost.
Na ovaj način podstaći ćete decu da samostalno procenjuju i zaključuju koje su im informacije od značaja, a koje nisu.
Ovo su samo neki od načina da usmerite dete da bude aktivan učesnik u digitalnoj stvarnosti i to kroz sadržaje kroz koje se zabavlja, uči, sortira, klasifikuje, organizuje i na taj način širi i uvećava svoje znanje. Pozitivni efekti koje digitalni mediji mogu da pruže deci i mladima su brojni, samo treba pronaći balans u korišćenju i aktivno učestvovati u digitalnom životu deteta.


Autor teksta:
Divna Kovačević-master pedagoškinja
Saradnica Centra za porodični smeštaj i usvojenje Novi Sad